PROJEKTI TOETAS: Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuur Erasmus+ programmist.
PROJEKTI SUMMA: 17 475€
PROJEKTI EESMÄRK: Õpetajad püstitavad isiklikud õpiväljundid ja viibivad töövarjuna EL erinevates lasteaedades.
Iga laps on eriline, iga lapse jaoks on õppimine individuaalne – see on suur väljakutse nii õpetajale kui ka vanemale. Usume, et hästi planeeritud õpiränne annab õpetajatele juurde kogemusi, teadmisi ja oskusi kaasava hariduse edendamiseks, laiendab silmaringi ja toetab koostööd peredega.
TEGEVUSED:
I õpiränne: Hispaania, Castellbisbal, Els Arenys kool (20.03.2023-24.03.2023)
Hispaania lasteaed-koolis alustatakse õppega varakult ning lähtutakse lapse autonoomiast. Antud õpikäsituse raames paistis silma laste iseseisvus, julgus ja pealehakkamine. Lisatuge vajavate laste jaoks toimis süsteem, kus eripedagoog käis rühmas lapsega individuaalselt tegelemas just lapsele omases keskkonnas.
II õpiränne: Leedu, Alytus (25.09.2023-29.09.2023)
Leedu lasteaedades oli mõeldud erivajadustega lastele nii rühmas kui ka loodud eraldi ruum kus lapsed said rahuneda ja teistest vajadusel eralduda.
III õpiränne: Soome, Kerava, Jaakkola lasteaed (31.10.2023-01.11.2023)
Kerava lasteaias on kasutusel nö rääkivad seinad, mis toetavad pildikeeles laste sotsiaalseid oskusi, kajastavad laste alarühmade jaotust jne.
KOKKUVÕTE PROJEKTI TEGEVUSTEST:
Kõik lapsed on erilised. Laste toetamisel on oluline:
● Tegevused väikestes alarühmades.
● Personali töögraafikud vastavalt laste vajadustele, vajadusel lisapersonal rühma.
● Erinevad laste huvist ja vajadustest lähtuvad mängu- ja tegevuspesad.
● Toetavad piktogrammid ja „rääkivad seinad“.
● Kokkulepped ja head tavad rühmas.
● Lapse loovust ja aktiivset tegutsemist toetavad meetodid, materjalid ja vahendid.
● Koht eraldumiseks, tunnetega tegelemiseks (rahupesa).
● Koostöö (juhtkond, õpetajad, rühmapersonal sh tugiisik, vanemad, erispetsialistid)
● Süsteemne lapse arengu hindamine ja vajaliku toe kiire tagamine (kolme tasandiline
tugisüsteem: üldine, tõhustatud ja eritugi).
● Töötajate pidev enesetäiendamine ja eneserefleksioon.
PROJEKTI KAJASTAMINE:
19. aprill projekti seminar (Hispaania õpireisi tulemused)
31.mai projekti tegevuste ja tulemuste tutvustus Lusti lasteaias
17. oktoober projekti seminar( Leedu õpireisi tulemused)
17. oktoober projekti tulemuste tutvustus Lapsesõbraliku mõtlemise klubis
17. november projekti lõppseminar
Artiklid lasteaia ajalehes Päkapikutaja (www.pakapikk.ee/pakapikutaja, MAI 2023, lk 34)
Artikkel Võrumaa Teatajas
Kajastus lasteaia stendil
PROJEKTI TOETAS: Haridus- ja Noorteamet
PROJEKTI SUMMA: 1262.09€
PROJEKTI EESMÄRK: ProgeTiigri seadmete taotlusvooru eesmärk on anda lasteaedadele, üldhariduskoolidele ja kutseõppeasutustele võimalus saada toetus, et soetada tehnoloogiaõppeks vajalike seadmeid. Taotlusvooru prioriteet on süsteemse ja jätkusuutliku IT-oskuste (programmeerimine, robootika, digimeedia jms) õppe arendamine haridusasutustes
(allikas: https://projektid.edu.ee/display/progetiiger/ProgeTiigri+seadmete+taotlusvoor+2021)
TEGEVUSED: Uute robootikaseadmete lõimimine õppetegevusse, osavõtt ProgeTiigri 2021. a. sügisel toimuvast õpilasüritusest „ProgeTiigri Tulevikutegija 2021“, õpitoa korraldamine, uuendusliku õppematerjali loomine.
PROJEKTI TOETAS: Keskkonnainvesteeringute Keskus
PROJEKTI KESTUS: 1. september 2019 – 31. jaanuar 2020
PROJEKTI SUMMA: 1540€
PROJEKTIS OSALEVAD RÜHMAD: HELLIKU, NÖPSIKU, DILIDONI JA UNISTAJA RÜHM
PROJEKTI EESMÄRK: Lõimida keskkonna ja säästva arengu teemad õppe- ja kasvatustegevusega. Tegevuste tulemusel Võru lasteaia Päkapikk 5-7 aastased lapsed teavad, et loodust ja keskkonda saab hoida, kui vähendame ja sorteerime jäätmeid. Lapsed oskavad jäätmeid sorteerida, valmistavad jäätmetest uusi asju ja leiavad uue otstarbe. Lapsed mõistavad enda ja teiste tegevuse mõju ja tagajärgi. Lasteaia õpetajad ja õpetaja abid omandavad jäätmekäitluse põhitõdesid, teadmisi ja praktilisi oskusi jäätmeteema käsitlemiseks lasteaias.
TEGEVUSED:
1. Jäätmeteemaline koolitus õpetajatele ja õpetajate abidele
2. Lavastusmäng “Põnevad prügilood” saalis
3. Lapsed külastavad Võrus asuvaid ettevõtteid “Abris”, “Flamelle”, “REHPOL”, “Seeder”, tutvuvad tootmisprotsessi ja selle tulemusel tekkivate jäätmetega
4. Kaheksa laste töötuba Aila Näpustuudios, kus meisterdatakse tootmisjääkidest erinevaid asju.
5. Õpetajate õpituba Aila Näpustuudios.
6. Metsavana konverents: projekti kokkuvõte.
PROJEKTI TOETAS: Keskkonnainvesteeringute Keskus
PROJEKTI KESTUS: 2. september 2019 – 31. detsember 2019
PROJEKTI SUMMA: 500€
PROJEKTIS OSALEVAD RÜHMAD: NÖPSIKU RÜHM JA UNISTAJA RÜHM
TEGEVUSED: Aktiivõppeprogrammid “Saame pokudega sõbraks”. Lapsed tutvuvad looduslike pokude ja muinasjutu- pokudega. Matkatakse metsas, uuritakse puid ja taimi, loomade tegutsemisjälgi, tutvutakse Pokumaal elavate koduloomadega.
PROJEKTI TOETAS: Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus (HITSA)
PROJEKTI SUMMA: 761.63€
PROJEKTI EESMÄRK: IT hariduse kättesaadavuse korraldamine kõikidele õpilastele. Hariduse Infotehnoloogia SA (HITSA) avab taotlusvooru, kus on võimalik osaleda kõigil alus- ja üldharidusasutustel, kes soovivad lastele/õpilastele korraldada IT keerukamate oskuste õpetamist ja kes on eelnevalt ProgeTiigri programmi taotlusvoorudes seadmete soetamiseks toetust saanud. Toetust saab taotleda mikrokontroller arendusplaatide, robootika komplektide, elektroonika-mehhaanika KIT-ide, 3D printerite, programmeeritavate droonide jms (edaspidi nimetatud „seadmed“) soetamiseks.
PROJEKTI TEGEVUSED: Robootikaringi käivitamine, robootikateemalistest üritustest osavõtmine, võistluse korraldamine.
PROJEKTI TOETAS: Euroopa Liit Euroopa Sotsiaalfondist
(23. august 2018 – 31. oktoober 2018)
PROJEKTI SUMMA: 1327.81€
PROJEKTI EESMÄRK: Lasteaia personalil on kujunenud ühtne asusaam kaasavast haridusest ning rakendatakse kaasava hariduse põhimõtteid. Käivitatavas sobitusrühmas toetatakse kõikide laste arengulisi vajadusi ning kõikides rühmades arvestatakse laste individuaalsusega. Lasteaia personal on võtnud omaks lapsest lähtuva õpikäsituse ning rakendab erinevaid võtteid ja meetodeid (töö alarühmades) ning loob sobiva õpikeskkonna, et tagada kõigi laste mitmekülgne areng. Lasteaia õpetajad ja erispetsialistid, omavalitsuse haridusspetsialistid teevad tõhusat koostööd kaasava hariduse rakendumiseks lasteaias.
PROJEKTI TEGEVUSED:
1. Tutvumine Rakvere Rohuaia lasteaia õpikeskkonnaga, lapsest lähtuvate õppemeetoditega.
2. Seminar/koolitus “Kaasava hariduse võimalused lasteaia ja kooli kontekstis”, Rakvere Mai lasteaia direktor ja õppealajuhataja, Rakvere Põhikooli direktor.
3. Võru Päkapiku lasteaia sobitusrühma ja tavarühmade meeskonnad planeerivad õppe- ja kasvatustegevust alarühmades, loovad selleks sobiva õpikeskkonna.
PROJEKTI TOETAS: Keskkonnainvesteeringute Keskus
(01.september 2018 – 01.juuli 2019)
PROJEKTI SUMMA: 1198.00€
PROJEKTI EESMÄRK: Lasteaia 3-7 aastastele lastele on 2018/2019 õppeaastal korraldatud õppekäike ja viidud läbi keskkonnahariduslikke aktiivõppeprogramme, mis kujundab lastes arusaama, et inimene on osa loodusest.
PROJEKTI TEGEVUSED:
1. Dilidoni ja Hampeli rühm osaleb Pähni looduskeskuse programmis “Matkasellid Rõuge ürgorus”;
2. Helliku rühm Luutsnikus (Siksalis), programm “Elu looduses erinevatel aastaaegadel”;
3. Nöpsiku ja Unistaja rühm Pähni looduskeskuse programmis “Läbi metsa põllu äärde”;
4. Himpeli ja Päka rühm Põlvamaa keskkonnamaja programmis “Sipelgas Ferda vähendab prügi”.
PROJEKTI TOETAS: Euroopa Liit Euroopa Sotsiaalfondist
(15.aprill 2018 – 30.september 2018)
PROJEKTI SUMMA: 1854.47€
PROJEKTI EESMÄRK: Võru lasteaia Päkapikk õpetajad ja lapsevanemad õpivad ühiselt, kuidas rakendada õuesõpet, kasutades õppe- ja kasvatustegevuse läbiviimisel õpiõue võimalusi ja erinevaid aktiivõppemeetodeid.
PROJEKTI TEGEVUSED:
1. Tegevuste planeerimine, ettevalmistamine
2. Õpiõue kaardistamine
3. Õuesõppekoolitus lasteaias (Kristel Vilbaste)
4. Pärnu lasteaia Mai külastamine: avastusõppe koolitus (Eesti Avastusõppe Liit), kogemuste vahetamine, õpiõue vaatlus (meelte aed, tunnetusrada).
5. Projekti kokkuvõte
(August 2017 – 12. aprill 2018)
(August 2016 – 12. aprill 2017)
(September 2014 – mai 2015)
Projekti toetab Eesti Kultuurkapitali Võrumaa ekspertgrupp
(September 2014 – mai 2015)
Projekti toetab Eesti Kultuurkapitali Võrumaa ekspertgrupp
PROJEKTI TEGEVUSED:
2. oktoober –“ Lambapäev “ lasteaia õuel
Osalejad: Võru Lasteaed Päkapikk, Punamütsike, Sõleke, Okasroosike koolieelikud
Tutvumine lambaperekonnaga, villa niitmine, pesemine, kraasimine, ketramine, kerimine, taimevärvid, heegeldamine, kudumine.
7.-11. oktoober – näitus “Kodused asjad”
16. oktoober ja 27. november – viltimispäev (õpetajaid juhendas Aili Põder)
30. oktoober – savipäev õpetajatele (juhendaja Maarja Vilsar)
4.-8. november – näitus “Käbid ja kännud”
11. november – mardipäeva tähistamine
20. november – folklooripäev Võrumaa mudilastele “Hiir hüppas, kass kargas”
2.-6. detsember – muinasjutunädal “Jutuvaka jutud”
20.-24. jaanuar – pillinädal (rahvapillide näitus, pillipäev saalis koos Milja Udrasega)
27.-31. jaanuar – suusanädal (suuskade, uiskude, diplomite-medalite näitus; külas Võrumaa suusataja Anti Saarepuu)
24.-28. veebruar – mängude nädal (25.02 lauamängude päev rühmades; 26.02 kabeturniir koolieelikutele)
3. märts – emakeelepäev “Võrumaa mäng”
17. märts – käpiknukkude meisterdamine Aila Näpustuudios
28. märts ja 1. aprill – Päkapiku nukuteatri etendus “Kanapetja rebane” Päkapiku lasteaia ja Järve Kooli lastele
I etapp – Hargla kihelikonna rahvariide seelikukanga kudumine
mai-detsember 2013
Projekti eesmärgid:
väärtustada kodukandi rahvariiete kandmise traditsiooni Võru Lasteaias Päkapikk
Projekti toetab Vana Võrumaa Kultuuriprogramm 2010-2013
Projekti kokkuvõte:
Maist kuni novembrini 2013. aastal teostus Võru Lasteaias Päkapikk projekt “ „Võru Lasteaed Päkapikk õpetajatele paikkondlike rahvariiete valmistamine ”. Projekti tulemusena valmis kangas 6 hargla kihelkonna rahvariideseeliku tarbeks.
Seelikukudumiseks vajaminevate töövõtete omandamine toimus õpitubade käigus.
Kangakudumise õpituppa olid kaasatud ka lasteaia lapsed. Näha sai seelikukudumise protsessi ning proovida lõnga kerimist ja poolimist.
Kudumistöödest võttis osa 6 Võru Lasteaed Päkapikk töötajat. Iga kuduja kudus algusest lõpuni valmis ühe seeliku jagu kanga. Ühe seeliku kudumiseks ( 270 cm) kulus keskmiselt 50 h.
Projekti juhendas 2012. aastal Tartu Rahvaülikooli Koolituskeskuse rahvariide seelikukanga kudumise kursuse lõpetaja Ülle Mõttus.
(September 2012 – august 2013)
Projekti toetab Keskkonnainvesteringute Keskus
PROJEKTI TEGEVUSED:
September: Kõige vanema Poku sünnipäevanädal
Oktoober: Muinasjutuvestmisnädal
November: Puuko pildigaleriis näitus- pokude sügis
Detsember: Soojade soovide kuu
Jaanuar:Talitukupäev, õppeprogrammid “Linnud-loomad talvel” Pähni looduskeskuses.
Veebruar: Puuko pildigaleriis näitus – pokude talv
Aprill: Väikese matka päev (ülemaailmse õuesõppepäva tähistamine,
pokude taimelava rajamine)
Mai: Õppeprogrammid Pokumaal “Pokude aastaring” 3-4 aastastele, “Saame pokudega sõbraks” 5-7 aastastele
Kevadise kepsutamise päevad
Pokude õiesoengupäeva läbiviimine
Õuesõppe vitriinides näitus: pokude aastaring
August: Õpimappide koostamine
September: Aktiivõppetegevused õuesõppeklassis koos VKLG loodusklassiga
13.08-17.08. 2012 a.
Projekti eesmärgid:
Võru Lasteaia Päkapikk õpetajad valmistavad 5 laagripäeva jooksul 10 väikekannelt ;
Võru Lasteaed Päkapikk väärtustab väikekandle, kui eesti vanima rahvapilli, mängimise traditsiooni.
Projekti toetab Vana Võrumaa Kultuuriprogramm 2010-2013
Projekti kokkuvõte:
13.-18. augustil 2012 teostus Võru Lasteaias Päkapikk projekt „Väikekandle valmistamise laager”. Projekti tulemusena valmis 5 laagripäeva jooksul 10 väikekannelt. Laagris osales 10 Võru Lasteaed Päkapikk töötajat. Laagrit juhendas kandlemeister Mihkel Soone. Väikekandle laager toimus Võru Kesklinnakooli tööõpetuse klassis.
Kajastus: ERRSi Teataja 3/2014
Kadri Hainas „Kui kuidagi ei saa, siis kuidagi ikka saab” http://www.errs.ee/index.php?id=64329
Fotod kandlelaagrist:
(märts 2012 – oktoober 2012)
Projekti toetab Keskkonnainvesteeringute Keskus.
PROJEKTI EESMÄRK:
Võru Lasteaias Päkapikk käivate laste käitumisharjumuste ja väärtushinnangute kujundamine keskkonnasäästlikuks rühmade looduskeskustes, õuesõppeklassis ja õppekäikudel toimuvate aktiivõppetegevuste kaudu.
Laps mõistab ja märkab enda ja teiste tegevuse mõju ja tagajärgi keskkonnale.
Vastavalt koolieelse lasteasutuse riiklikule õppekavale seotakse õppe- ja kasvatustegevus eelkõige kodukoha inimeste, looduse ja asutustega. Õpitavaga (objektid, nähtused) tutvutakse loomulikus keskkonnas.
PROJEKTI TEGEVUSED:
Seemnete külvamine ja taimede istutamine iga rühma looduskeskuses ja õue taimekastides.
Metsamarjapeenra rajamine õuesõpperajale.
Aedmarjapõõsaste istutamine.
Vitriin/panipaikade paigaldamine.
7 a laste õppekäik Räpina Aianduskooli ja Karula rahvusparki, 5-6 a laste õppekäigud Timmi tallu.
Lõikuspidu. Üritusega kinnistatakse projekti käigus õpitut ja teavitatakse lapsevanemaid projekti eesmärkidest ja tulemustest. Rühmad tutvustavad oma taimede kasvatamise tulemusi. Toimub temaatiline kontsert, maitstakse sügisande. Igal rühmal valmib poster projekti tulemustest. Postereid esitletakse õuesõppe vitriinides.
Toetab Keskkonnainvesteeringute Keskus
EESMÄRK:
Võru linna lasteaedades käivate koolieelikute väärtushinnangute kujundamine keskkonnasäästlikuks Võru lasteaia Päkapikk loodusrajal toimuvate keskkonnaalaste õuesõppetegevuste kaudu.
TULEMUSED:
Lasteaia õuealal on valminud õuesõppeklass, mis võimaldab läbi viia õuesõpet ja keskkonnaalaseid õppeprogramme.
Õuesõppeks on olemas Istumisalused, molbertid, nöörid, teisaldatavad tunnetusraja materjalid.
Võru linna lasteaedade 6-7 aastastele lastele viidi koostöös RMK spetsialistiga läbi õppeprogramm „Puude uurimine“. Kasutati erinevaid aktiivõppe meetodeid (uurimine, katsetamise, vaatlemine, tunnetamine, keskkonnamängud jne). Teadmisi kinnistati töölehtede täitmisega, herbaariumi koostamisega, käeliste tegevustega.
kevad-suvi 2011
Rahastab Võrumaa Kultuurkapital
Planeeriti laste teatritunnid muuseumi hoovis ja valmistati nende läbiviimiseks kostüümid ja dekoratsioonid.
Muinasjuttudeks valiti Kreutzwaldi muinasjutud “Helde puuraiuja” ja “Vaeslapse käsikivi”. Kuna mõlemad muinasjutud on seotud eesti muistse talueluga, otsustati õmmelda linased riided nii lastele kui õpetajatele ja kasutada rahvuslikku ornamentikat kostüümide kaunistuseks. Rahvuslikud ornamendid valmistas pakutrüki tehnikas muuseumi töötaja Marika Sepp. Lastele valmistati lasteaiatöötajate poolt veel vuaal-rätikud “tule-tantsuks”.
Ka dekoratsioonideks kasutasime puuvillast kangast ja pakutrüki tehnikat. Marika Sepp värvis pakutrükiga rätikud, mis markeerisid erinevaid puid: pihlakas, tamm, kask, haab, mänd, tamm.
Teatritunnid etendusega “Helde puuraiuja” toimusid mais ja juulis. Etendust mängisime ka heategevusüritusel “Mängumaa” osalejatele, muuseumi sünnipäeval,Võru Folkloorifestivalil. Kasutasime etenduses eesti rahvatantse ja vanasõnu. Etenduses osales lasteaia folkloorirühm, 6 õpetajat. Etenduses mängis kaasa ka muuseumi muinasjutumemm Helju Kalme.
“Vaeslapse käsikivi” jäi aja puudusel lavastamata. Kostüümid nüüd selleks olemas, jätkame teatritundidega septembris.
12.10 Olmekeemia ja ravimid: lapsed õpivad tundma
kodukeemia ja ravimite otstarvet, ohtlikkust
10.30- Etendus „Rebasereinu kurb sünnipäev“ (6.r, 4.r, 5.r, 9.r ja 12.r.)
Õpitoad- kell 10.45 (12.r), 11.00 (5.r), 11.15 (4.r), 11.30 (9.r), 11.45 (6.r)
13.10 Mürgised taimed ja seened
Õpitoad- kell 10.45 (9.r), 11.00 (6.r), 11.15 (5.r), 11.30 (12.r), 11.45 (4.r)
14.10 Suitsetamise ja alkoholi kahjulikkus
Õpitoad- kell 10.45 (5.r), 11.00 (9.r), 11.15 (6.r), 11.30 (12.r), 11.45 (4.r)
15.10 Kokkuvõte rühmades (kollektiivne töö), töölehtede täitmine,
“Päkapikk metsarajal” õppemäng (5-7a)
Suure viktoriini-ristsõna lahendamine rühmatööna (6-7a)
Tegevuskava: Toimuvad muuseumitunnid alates 3.a lastega. Valmivad laste õpimapid „Lauluisal külas”, õpetajate õpimapp, lauamäng